Wednesday 27 January 2010

Tips Untuk Wanita | Mengurangkan Kesakitan Ketika Datang Bulan




HANYA PEREMPUAN BOLEH BACA!!! hehehe gimik je title entry tu... Sebenarnya semua pun boleh baca, kerana encik LELAKI pun mempunyai ikatan, talian darah dengan PEREMPUAN... Mungkin entri ini akan memberi info buat ibu anda, isteri juga anak-anak perempuan anda.. Okay, entri ni sebenarnya tentang senggugut atau sering disebut period pain... Masa mula-mula dulu selalu sangat sebut sesungut...hehehe..


Apa itu senggugut?
Kalau dari laman web kotex, senggugut atau istilah perubatannya ialah dismenorea. Ia merujuk kepada kesakitan yang kamu alami semasa permulaan period. Ia mungkin lebih teruk semasa 2 hari pertama dan tidak semestinya akan dialami setiap kali kamu period. Untuk sesetengah gadis, mereka mengalami senggugut yang teruk manakala yang lainnya, cuma kesakitan yang agak sederhana atau sedikit.

Kalau dari Wikipedia pula, ia merupakan himpunan simptom fizikal, psikologi, dan emosi yang berkait dengan kitaran haid wanita. Dianggarkan kebanyakan wanita pada usia boleh mengandung (child-bearing age) (sekitar 80 peratus) mempunyai sebahagian simptom PMS, the official definition limits the scope to having symptoms of "sufficient severity to interfere with some aspects of life".Simptom sedemikian biasanya boleh dijangka dan berlaku secara tetap semasa dua minggu sebelum haid. Biasanya simptom mungkin hilang sebelum atau selepas permulaan aliran haid.

Bagi nadia sendiri, senggugut ni agak menyakitkan, memenatkan dan pernah juga pitam kerana kesakitan.. Ada juga mengalami demam, muntah.. Dari segi emosi, usah dikata. Memang mood akan hilang. Dari segi petua, nadia ada tanya mak, mak pun tak tahu..hehehe.. Cuma kebiasaannya, panadol memang kena makan awal-awal.. Supaya nanti tak melarat.. selain dari itu, bertungku juga boleh melegakan, selain melancarkan perjalanan darah. Kalau waktu sekolah dulu, isi air suam dalam botol, tuamkan diperut dan tapak kaki.. Dari segi pemakanan, madu juga elok dan berkhasiat tinggi..

Untuk petua merawat senggugut, rujuk di sini... sebahagiannya adalah:

Petua 1 :
Senggugut memang menyakitkan. Untuk mengatasinya, ambil sembilan biji pinang tua, dibakar hingga menjadi arang lalu ditumbuk halus. Campurkan secawan air suam dan minum sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.

Petua 2 :
Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barulah diminum air tadi didahulukan dengan selawat. Hasilnya senggugut akan hilang.
Nadia belum pernah mencuba petua-petua di atas kerana lazimnya nadia akan ubat pada peringkat awal senggugut selain dari menjaga pemakanan.. Perbanyakkan sayur-sayuran, buah-buahan dan pengambilan vitamin.. Elakkan juga melakukan kerja-kerja berat kerana wanita ketika dalam haid akan mudah mengalami turun darah yang banyak.. Perbanyakkan rehat, elakkan stress berlebihan..




6 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah saya x pernah kena senggugut..:) x tahu nak share tips ke apa..neway, thanx 4 da ifno..

salam singgah;)

Notami said...

mak aii..smpai nk pitam..
dahsyat 2! hehe..
sori..menyibuk jap.. =p

Admin said...

syukurlah tk de apa2 time period..http://coretanmayaku.blogspot.com/

Hanis Amanina said...

syukur, tak kena.
pms ni pun boleh dijadikan alasan kukuh tak nak gi kelas. hehehehe

Nurul Nadiah said...

good info =)
alhamdulillah
nadia tak pernah kene senggugut =)

Solehah said...

tq2..sangat berguna