Monday, 12 April 2010

Anak Buah Hilang Semalam

Subhanallah, tengahari semalam sedang nadia rehat-rehat.. Tiba mak kejutkan.. "Diya, nain hilang..tolong carik..Puas dah mak carik..tengah suap dia makan tadi, tiba-tiba hilang" Suara mak dah lain, bercampur sebak.. Nadia keluar and tengok semua orang dah kalut.. Angah masih tidur kat rumah, penat baru balik kerja.. Dia belum tahu anak dia hilang.. Mak de,nenek, Acik Sopi, adik-adik nadia sendiri.. Habis keliling rumah, juga kawasan rumah kitaorang.. Keliling rumah nadia adalah rumah saudara mara nadia sendiri.. Maklum sajalah kawasan rumah kampung.. Selipar nain masih lagi dekat rumah.. Serius budak ni tak akan keluar rumah/pijak tanah kalau tak pakai selipar kerana budak ni memang penggeli.. Pasir terkena kaki sikit dah nanges..

Dah buntu, mak pergi kejutkan angah.. rumah dia selang dua buah rumah saja, dia yang tengah mamai.. bangun terus pergi cari anak dia dalam semak belakang rumah nadia.. nadia and adik cari dekat area kolam tepi rumah.. Carik lagi dekat kolah ikan keli, sebab nain suka main-main kat situ.. Tak ada jugak... Dalm rumah usah cakap la,bawah katil, dalam almari habis kitaorang geledah carik dia..

Dah hampir 20 minit, tetiba adik bongsu nadia jerit.. Mak, ni nain.. Mereka-mereka yang tolong carik semua serbu depan rumah nadia.. Nain muka takut-takut.. Adik nadia cakap dia duk dalam kotak dalam stor.. Subhanallah budak ni.. Stor dalam rumah nadia memang rasa sejuk aja.. Ayah cakap mungkin rasa sejuk, sedap.. itu yang dia suka duk dalam stor tu... nak marah dia kecik lagi.. agaknya dia nak main sorok-sorok, pastu bila dengar semua orang panggil dia, itu dia diam...takut orang marah.. Tiba ayah nadia jerkah, Hah lain kali orang panggil, menyahut la.. Terus meraung si nain.. Ayah nadia dukung, pujuk semula... serius, memang haru-biru tengahari semalam.. Mau tidak, itulah penyeri rumah kitaorang saban hari... Risau sangat-sangat..

Mak cakap, masa nadia umur lebih kurang nain ni, 3tahun.. nadia pernah hilang macam ni.. Macam situasi yang berlaku jugak, habis semua orang mencarik.. Mak cakap masa tu dah hilang akal.. Pastu mak cakap ada tudung saji bawah meja.. mak ambil, tengok nadia dah tidur bawah tudung saji kuning tu, yang sampai sekarang masih lagi ada.. Rasa nak tergelak jugak bila dengar mak cerita.. tapi nadia sebenarnya dah tau tentang cerita nadia hilang ni.. Sebab kata mak, kalau nadia merajuk, mesti hilang.. Kalau tak tidur bawah tudung saji.. Pergi rumah nenek nadia..
Apapun, lepas ni famili nadia lebih berhati-hati... Mengelakkan sebarang kemungkinan yang berlaku...

5 comments:

-niD's- said...

aduyaiiiiiii...kering darah dibuatnya......sib bek dia doK dalam kotak....bijak jugak si naIn ensem ni....sembunyik daLam tue......dia ajak semua main nyorok-nyoroK....habes sume Panic...tapi alHamduLillah.....dia pn tak apa-apa..
pasni kn aware selalu budak coMeL nie........

WaLk said...

huh..slamt jmpe..:)

Adya A. said...

nid's~serius...memang risau sangat... mak nadia dah nak nanges mase tuh... mujur mak dia kije, kalo x mau pengsan....

walk~ Alhamdulillah jumpe...

Booty Martinez said...

suspen jugak baca nya...nasib baek duk dlm rumah jerk. tp agak bahaya la..klu la budak tu lemas ke..sesak napas ke..pengsan ke..tak jmp jgk tu...

http://sekilass.com

Adya A. said...

booty~memang bahaya...tp kotak tu, terbuka tak tertutup... but kiteorg amik langkah berjaga-jaga... tak nak pisang berbuah dua kali...