Wednesday, 2 June 2010

Ada Apa Dengan Ulat Ini?


Dalam sebuah kitab Imam Al-Ghazali menceritakan pada suatu hari tatkala Nabi Daud AS sedang duduk dalam suraunya sambil membaca kitab az-Zabur, dengan tiba-tiba dia terpandang seekor ulat merah pada debu.

Lalu Nabi Daud AS berkata kepada dirinya, "Apa yang dikehendaki Allah dengan ulat ini?"

Sebaik sahaja selesai Nabi Daud AS berkata begitu, maka Allah pun mengizinkan ulat merah itu berkata-kata. Lalu ulat merah itupun mula berkata kepada Nabi Daud AS,"Wahai Nabi Allah! Allah SWT telah mengilhamkan kepadaku untuk membaca 'Subhanallah walhamdulillahi walailaha illallahu wallahu akbar' setiap hari sebanyak 1000 kali, dan pada malamnya Allah SWT telah mengilhamkan kepadaku supaya membaca 'Allahumma shalli ala Muhammadin annabiyyil ummiyyi wa ala alihi wa shahbihi wa sallim' setiap malam sebanyak 1000kali."

Setelah ulat merah itu berkata demikian, maka dia pun bertanya kepada Nabi Daud AS, "Apakah yang dapat kamu katakan kepadaku agar aku dapat faedah darimu?"

Akhirnya Nabi Daud menyedari kesilapannya kerana memandang remeh akan ulat tersebut, dan dia sangat takut kepada Allah SWT, maka Nabi Daud AS pun bertaubat dan menyerah diri kepada Allah SWT.

Begitulah sikap para Nabi AS apabila menyedari akan kesilapan yang telah dilakukan maka dengan segera mereka akan bertaubat dan menyerah diri kepada Allah SWT.

5 comments:

ardinihumaira said...

kekuasaan Allah... Allahuakbar...

DOWNLOAD NASYEED PALESTINA TERCINTA

jaja9 said...

waaaaa....insaf jap sbb jaja mmg x suka tahap dinasor tau kat serangga2 n ulat2 cam semut,nyamuk,ulat sampah tuh...kadang2 tuh bila dah geram jaja ckp pe motif ulat2 ni wujud..huhuhuhuh.....teruk jaja nihh..

Nadia arRumaisha said...

ahahahah.... nadia tak kisah tapi nadia geli sangat2....mau termuntah jugak....

lily said...

ringkas..tapi padat...nadia...boley lily copy masuk blog lily??

Nadia arRumaisha said...

lily~boleh...aper salahnyer... kan bagus kita same berkongsi manfaat/kebaikan