Thursday, 21 April 2011

Bahasa Arab Di Mata Saya


Okay, kali ini saya ingin bercerita tentang
bahasa Al-Quran iaitu Bahasa Arab..
Tiba-tiba saja idea ni datang,
waktu lihat kerenah anak-anak kecil yang
datang mengaji di rumah saya tiap-tiap hari..
Bermacam kerenah, ada yang sengaja
melantangkan suara, bersaing siapa mengaji
paling kuat.. Ada pula yang datang, asyik nak tidur
dan menangis.. Bermacam ragam tapi itulah..
Lama-lama pasti mereka kalih dan dapat mengaji
dengan baik..


Okay, bercerita tentang diri saya pula..
Saya harap tahun ini saya dapat khatam Al-Quran
sekali lagi.. Saya aim selepas Aidilfitri..
InsyaAllah akan saya usahakan terutamanya
dalam perbaiki kelemahan saya dalam mengaji..
Kalau tahun lalu saya mengaji dan khatam,
mak saya banyak tegur dari segi kelancaran saya
mengaji...
Tahun ini pula mak saya banyak tegur dari segi
hukum, soal panjang, pendek, dengung, jelaskan..
Yang tu memang saya sangat lemah dan saya akuinya..
Kadang saya jadi give up tapi mak selalu beri
semangat... Nama lagi pelajaran... jadi harus usaha...


InsyaAllah, sekiranya dipermudahkan Allah,
diberi kesempatan untuk khatam Al-Quran lagi
selepas Aidilfitri ni, mak cakap ingin tegur
dari segi sebutan-sebutan huruf, makhraj...
Mak cakap ada saya terlebih sebut, tersalah
tebal... Moga dipermudahkan Allah semuanya..


Okay, berbalik pada bahasa arab pula..
Alhamdulillah saya pernah belajar dan bersekolah
di sekolah agama, jadi mungkin sebab terbiasa
dengan tulisan-tulisan jawi dan sebutan arab,
memudahkan saya membaca Al-Quran..
Alhamdulillah syukur... walaupun saya dah lupa
untuk berbahasa arab...
Menurut adik saya sendiri, sebelum ni dia rasa
 sedikit 'keras' lidah untuk membaca Al-Quran,
nak menyebut satu-satu huruf terasa sukar...
lalu dia pelajari bahasa arab..
Alhamdulillah sekarang bila dia balik bercuti
semester, waktu bertadarrus Al-Quran bersama-sama,
saya dengar sebutannya semakin lancar...
Bagi saya itulah kelebihan kita mempelajari 
bahasa arab...


Oh ya, saya juga sangat suka menulis jawi...
tapi sekarang sudah tidak berapa lancar...
Mungkin kerana telah lama saya tinggalkan..
Pesanan saya juga peringatan buat diri saya
sendiri... Pelajarilah, amalkanlah dan dalamilah ilmu Al-Quran
kerana ianya pelindung diri kita dan menguatkan hati
kita, keyakinan diri kita..
Percayalah...



11 comments:

liyana said...

:)

Lin Azlina said...

ya allah..semakin besar semakin alpa saya ni..tak mengaji dah..harapkan baca yasin jer mlm jumaat...baik duk asrama mcm dulu2...mesti selalu mengaji

NabiLLa NaSir said...

dah 6 tahun tak tulis jawi. hurm bilalah nk blajar balik ni. bnyak dah lupe

Syuk Chen said...

nice... visit u..=)

AYuNG said...

erk, tetiba teringat dh lama xngaji...

ayung pun xbapa lancar kat mengaji al-quran..nk kena belajar balik nih tajwid2 tuh suma..

cik fza said...

kalau dulu suka tulis jawi.
tp dh lama xtulis. :")

cIk JanNah said...

jarang guna jawi sebagai tulisan. banyak yang dah lupa. tp saya masih boleh bertulisan jawi. cuma agk lambat sket. sob3

tulus sweet said...

tulisan jawi sebenarnya wajib kita kuasai. sebab dia juga melambangkab kemelayuan

damha said...

kita semua mesti menguasai tulisan jawi...membaca n menulis...jika tidak bahasa ini akan pupus ditelan zaman...

zati embong said...

jat boleh memaba jawi,tp menulis fail la nadia.huhu

bgusnya nadia,mak ngajar ngaji kat rumah.

shahrul said...

udah lama tidak mengkhatam quran...sobsob.. :(