Thursday, 14 April 2011

Salah Siapa Sebenarnya


gambar sekadar hiasan

Sangat liat adik bongsu saya untuk bangun
pergi ke sekolah pagi ni..
Kata mak, puas berleter puas pujuk...
Akhirnya pergi juga..


Dan terkejut saya bila mak cerita,
adik saya tak nak ke sekolah kerana
asyik kena lempang..
Macammana tu?
Kata mak lagi, adik cerita dia dilempang
oleh tukang kebun sekolah..
Bila adik ugut untuk mengadu pada mak,
terus dia minta maaf dan sejak hari itu
baik dengan adik..


Tak berakhir di situ sebab kata adik,
dia dilempang oleh seorang cikgu...
Alasannya sebab ada seorang murid perempuan
mengadu duitnya dicuri oleh adik..
Subhanallah.. terkejut..
Bila adik jelaskan, memang cikgu tersebut
tidak percaya...
Dan dipanggil murid perempuan yang 
kehilangan duit tu..
Kata murid perempuan tu, bukan adik saya
yang mencuri tetapi seorang lagi murid lelaki
yang mukanya seiras adik saya dan murid
tersebut baru saja bertukar sekolah..
macammana tu?


Persoalannya kenapa tidak disiasat dahulu..
Saya faham mak saya pernah pesan pada
cikgu kelas adik, kalau dia nakal cikgu rotan..
Tapi itu tidak bermaksud, untuk terus menghukum
tanpa sebarang soal siasat...
Saya faham kami bukan dari keluarga mereka yang
kaya dan berpengaruh..
Tapi bukan sewenangnya memperlakukan sedemikian..
Dan saya juga faham dengan perangai adik bongsu
saya.. Memang dia sedikit nakal tapi saya tahu
dia tidak akan berperangai sedemikian...


Entahlah, saya cuma berharap adik saya kuat..
dan segalanya kami serahkan pada Allah
kerana setiap inci perbuatan kita di dunia
tidak akan terlepas di mahkamah akhirat kelak..



22 comments:

JunAina said...

nadia arrumaisha...

sekarang ni memang banyak kes orang hilang pertimbangan diri. agaknya cikgu tu terlampau stress kot dengan tugasan dia, sekali tak apa tapi kalau dah berkali-kali rasanya perlu ada tindakan susulan...

liyana said...

alahai kesian nye adik awk..drjah bape die?

nadia ar-rumaisha said...

JunAina: mungkin juga...bg saye keikhlasan dlm melaksanakan sesuatu hal itu yg penting, jadi kita tidak akan bertindak melulu...

nadia ar-rumaisha said...

liyana: darjah 6, mujur tahun ni tahun last kat sekolah rendah...

HaNa HoNeY said...

selmabe je nak lempang2 neyh
ish3
patot siasat la dlu kan
ish3

nadia ar-rumaisha said...

Hana Honey: itulah, sangat kesal sebenarnya....

Sharinginfoz said...

diaorang ikut suka hati aja nak tampar anak org....

nadia ar-rumaisha said...

sharinginfoz: macam tulah bila salahgunakan kuasa...

AYuNG said...

erm, cakap kat adik tuh jgn takut tau...tahun nih nak upsr...kalau ada apa2, repot terus kat cikgu besar....kesian dia....

rara pinkmafia said...

syiannya.kalo i dh g serang dh sek tu.suke2 hati je...tu lah.skng ni sek pon dh tak selamat.

nadia ar-rumaisha said...

Ayung: itulah nadia harap dia fokus utk UPSR..

nadia ar-rumaisha said...

rara pinkmafia: begitulah nampaknya, sekolah sekarang dah tak selamat macam dulu...

Fazila said...

Anak lelaki saya tahun ni darjah satu... minggu pertama skolah sgt seronok.. masuk minggu ke2 asyik menangis pg tak nk ke sklah.. bila pujuk2 suruh crita, baru dia bgtau yg cikgu BI nyer garang gile... bkn stakat dia seorg.. ramai lagi anak2 member yg lain pun takut ngan cikgu cina ni... nk pegi toilet tak bg, lupa bwk buku kena jerit, nk tnya soalan pun, kena jerit... hbs camno...
Baru2 ni anak saya trlupa bwk pensil box ke skolah.. cikgu cina tu dh nk ketuk kepala dia ngan buku, anak saya cepat2 ckp... klau cikgu brani ketuk, buatlah.. nti balik rumah saya bgtau ibu saya... trus cikgu tu tak jadi ketuk kepala dia....
nasib baik anak saya ckp mcm tu... klau tak... mmg saya pegi ketuk balik kepala cikgu tu....

アヌム ちゃん~~ said...

Salam thanks ye singgah blog :)
Moga2 adik awk terus kuat~ tp tak patut la samapai lempang2 kan..

Firdnurjue said...

aishhhhh...bhye 2...da la skunk nie bnyk kes2 kat sekolah...cikgu pukul murid la...mcm2la...sekolah pun ase cam da xselamat utk ank2 kita...aishhh pea la nk jd dunia nie...ciannn adik awk...:-(
klu jue kena g2 pun mmg xmo g la school...tatuttttt...jgn bior yunk...t takut lebey2 lak..emmm

nORmAL said...

biasa la tu kak ada cikgu yang mahu siasat dan ada cikgu yg terus menghukum... manusia kak tapiharus dingit kepada cikgu sebegini jgn terus ambil tindakan.. siasat dahulu..

syairahmohdanuar said...

kesiannye adik awk dear :(

Nini Hartini said...

umur adik brp tahun eh?

Nini Hartini said...

Owhhh...darjah 6...

ermm..tp mmg confirm tak ada soal siasat? bukan apa...saya juga seorang guru. tp guru tadika. bayangkan, pernah terjadi salah faham ibu yg sangka guru gunting rambut anaknya. anak dia cerita cikgu yg gunting. sampaikan mak dia dtg sekolah x nak tgk cikgu tu.

nasib baik 1 hari ayah murid tu bgtau kt suami cikgu tu. terkejut suami dia dan tny betul ke dia gunting rmbut student tu...

si guru ni terus dtg rumah murid tu dan tny. bila mak dia tny murid tu, rupanya abg dia yg gunting. tp disalahkan guru...

murid 5 thn pun pandai putar belit cerita...bukan nk kata adik akak putar belit cerita...

tapi...kalau blh dgr lah penerangan kedua belah pihak sblm buat sbrg ulasan..

skdr beri pndgn..sbb kdg2 sedih juga bila ada salah faham dgn ibu bapa pelajar. bila di soal2, akhirnya ternyata pelajar yg silap bg fakta....

chuu said...

lame x jenguk sis., bz lately..
aikk., da xde shoutbox :P
gudnite sis, miss u^^~

nadia ar-rumaisha said...

Nini Hartini: Benar dan saya setuju dengan apa yg Nini katakan... tak semua guru seperti itu..dan saya tak sesekali judge setiap guru itu tidak baek... Sbb kerana guru, saya jadi manusia berilmu sekarang, cuma saya kesal dgn SEGELINTIR guru spt itu.. Jadi saya harap nini tak salah faham ttg entry ni ya... Maaf sangat2.... Saya menjunjung jasa seorang guru dan Maaf sangat2 ttg entry ni sekiranya menimbul salah faham...

meo said...

budak2... :D