Friday, 27 May 2011

Dugaan Bertukar Senyuman

Okay, hari ini masuk hari kedua saya berpuasa qada..
Hajat petang ini mau masak Daging Black Pepper..
InsyaAllah moga kepala neh baek-baek saja tidak seperti
last day... InsyaAllah...Alhamdulillah juga hari ini ramai
yang tempah produk Zamian Magic Gold Pack... And 
InsyaAllah petang ini juga saya akan poskan.. Cepat
pos cepatlah juga customer dapat barang...


Bercerita soal dugaan, pagi tadi saya telah pun di'sembur'
oleh seorang customer... Serius saya sangat sakit hati malah
rasa tertekan... Kebetulan pula saya seorang, non ado yang
boleh back up saya.. Sedang kalau ikutkan, saya cuma ikut
prosedur dan harga yang telah ditetapkan oleh pihak insurans..
Tidak ada langsung penambahan walau sedikit... 
Dan yang paling saya 'panas' bila dia seolah-olah menuduh
saya menipu.. Serius entah dari mana, saya rasa seperti ingin
memberi sebijik penumbuk tapi tahankan saja nafsu syaitan
ini... Saya tahu ini dugaan saya berpuasa hari ini...
Ayat akhir saya padanya, Encik! Tahun depan jangan buat
insurans di tempat saya lagi. Sila terus ke pejabat pos..


Kemudian, saya ke pejabat pos untuk urusan perbaharui
cukai jalan.. Kebetulan sewaktu saya di pejabat pos, mata saya
terpaku pada kerenah seorang budak lelaki.. Tekaan saya mungkin
umurnya dalam lingkungan 4 tahun.. Matanya sangat comel..
Bulat dan alisnya lentik... Kemudian, datang pula seorang budak
perempuan bersama ibunya.. Juga dalam usia 3 atau 4 tahun..
Yang membuatkan saya tersenyum apabila, budak lelaki comel
neh cuba main-main mata pada budak perempuan kecil dan comel
tu... Tersenyum saya sendirian... Dalam hati, kecil-kecil dah
pandai mengorat...hihihihi... Lama saya perhatikan budak lelaki
tu, tapi si gadis kecil buat tak tahu.... Kesian kan....
Apapun, biasalah budak-budak... Kerenah mereka selalu buat
kita tersenyum.. Sedang hati saya yang sedikit panas tadi pun
dah sejuk lihat mereka....

Itulah saja ceritanya...Oh apa plan kawan-kawan hujung minggu
neh... Hurmm esok mungkin saya tak jadi ke Kuala Terengganu
memandangkan tiada yang nak meneman.. Ahad InsyaAllah saya
akan ke Maran, ke majlis perkahwinan seorang sahabat saya...
Bercerita tentang sahabat saya neh, ibunya baru saja pergi
mengadap Ilahi pada minggu lalu... Entah bagaimana dia menghadapi
semua neh di saat dia ingin meraikan hari bahagianya...
Doa saya semoga sahabat saya tu, kuat dan tabah menghadapi
ujian Allah ini... Semoga dia dapat menjalani setiap perkara
kehidupan ini dan juga majlisnya berjalan dengan lancar.....
Kawan-kawan, sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah untuk semua
saudara sesama Islam yang telah pergi...Al-Fatihah


13 comments:

Nini Hartini said...

Keletah kanak2mmg akn buat kita tersenyum. walaupun budak tu dah xde depan mata kita, tp bila fikir2 mmg kita akan tersenyum sendiri.

Dugaan buat sahabatmu. Ya, semoga dia diberi kekuatan oleh Allah dan semoga pernikahan ini memberihikmah terbaik buatnya.

Amirah Adnan said...

peh.. tak syg mulut btul customer tuh..

sabar je la yg boleh jd pengubat..

Firdnurjue said...

sabar jeakla yunk..berurusan dengan manusia nie memangla bermacam2 ragam..kena byk sabrla..huk3

i ilek this part..eincik tahun depan jgn buat insurans dtmpt sy lgi..sila terus ke pejabat pos..hamik ko!!muahahahaha


emmm sedih...dapat bayangkan hilang tmpt bergantung..AL-FATIHAH untuk semua yg telah pergi...:-(

AYuNG said...

ayung xdak plan lagi minggu nih...
al-fhatihah..

zuwaidah said...

sabar nadia...dugaan hari Jumaat. Nanti marah2, tak pasal2 kurang lak pahala puasa. u take care sis. take it easy yaaaa

ღ p!nk veLvet ღ said...

al-fatihah~~

betul2 ... budak2 mmg jap jew sejukkan aty tgh panas kan :)

teyn teyn said...

kesiannya sahabat awak tu .

mungkin ada hikmah disebaliknya . doakan kebahagiaan dia :)

join u here, keep in touch :)

MIMIE AIZA said...

heee.. kuasa budak2 :)

dugaan baca daging masak black paper tuhhh

umiabie said...

kunjungan perdana nih, salam kenal..

Cik Nathrah said...

tu la kerja berdepan customer ni mmg mencabar jiwa raga. hehee

bunga said...

biasa la..pelanggan selalu pk dia yang betul dan berkuasa..khaka..

[sutera kasih] said...

saya lom hbis qada huhu

al-fatihah buat ibu shbt awk..

Ardini Humaira said...

dni pon dok tahan je la ngan pangai customer. kalo bab vco makan seminggu dah bising cakap tade efek pape.. sedangkan semua tu kuasa Allah. makan jangan duk harap keajaiban... kena fikir juga pemakanan tu cmana. kalo asik makan junfood je cmana supplement nak bagi kesan elok2. adoi siesly dni penat kalau layan customer. nak2 lagi tengah exam ni. ada gak pasaan cam nak sembur balik haha jahat lak dni ;p