Friday 22 March 2013

Kisah Wanita Yang Mendapat Syurga Kerana Sabar

Bismillahirrohmanirrohim

Assalamualaikum WBT.. Hai semua..
Alhamdulillah Jumaat yang penuh keindahan.. Semoga saat yang berlalu, mampu saya manfaatkan sebaeknya dan semoga Allah menjadikan saya seorang hamba yang lebih baek dari setiap detik berlalu kepada detik yang mendatang..InshaAllah.. Terkesan saya untuk berkongsi sebuah cerita tentang seorang wanita berkulit hitam, yang juga seorang penghuni syurga.. Subhanallah.. Semoga kita mengambil manfaat dari cerita ini..






Dari Atha bin Abi Rabah, ia berkata, Ibnu Abbas berkata padaku,

“Maukah aku tunjukkan seorang wanita penghuni surga?” Aku menjawab, “Ya” Ia berkata, “Wanita hitam itulah yang datang kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam lalu berkata, ‘Aku menderita penyakit ayan (epilepsi) dan auratku tersingkap (saat penyakitku datang). Doakanlah untukku agar Allah menyembuhkannya.’
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata, ‘Jika engkau mau, engkau bersabar dan bagimu surga, dan jika engkau mau, aku akan mendoakanmu agar Allah Menyembuhkanmu.’ Wanita itu menjawab, ‘Aku pilih bersabar.’ Lalu ia melanjutkan perkataannya, ‘Tatkala penyakit ayan menimpaku, auratku terbuka, doakanlah agar auratku tidak tersingkap.’ Maka Nabi pun mendoakannya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

وعن أبى سعيدوأبى هريرةرضى اللّه عنهماعن النّبىّ قال : مايصيب المسلم من نصب ولاهمّ ولاحزن ولاأدى ولاغمّ حتّى الشّوكةيشاكهاإلاّكفّراللّه بهامن خطايا (متفق عليه)٠ 
Dari Abu Sa'id dan Abu Hurairah ra., dari Nabi saw, ia berkata : "Seorang muslim yang tertimpa kecelakaan, kemelaratan, kegundahan , kesedihan, kesakitan maupun kedukacitaan, sampai yang tertusuk duripun niscaya Allah akan mengampuni dosanya sesuai apa yang menimpanya." 
(HR. Bukhari dan Muslim)






1 comment:

Jue said...

Thanks for sharing...