Tuesday 23 July 2013

Jom Kumpul Harta, Bekalan Akhirat Kelak

Bismillahirrohmanirrohim

Assalamualaikum semua...
Alhamdulillah dah masuk fasa kedua Ramadhan ini, jom kita tingkatkan amalan untuk mendapat ganjaran yang berlipat ganda.. Begitu juga dengan bersedekah.. Hari tuh ada dengar tentang sesuatu mengenai harta akhirat, tapi dah lupa kat mana.. Yang pasti apa yang saya dengar, setiap duit gaji yang kita perolehi hari ini bukanlah harta kita.. Kerana dengan gaji itulah, kita gunakan untuk bayar itu, bayar ini, untuk keperluan hal dunia.. Tetapi dengan gaji kita itu, seandainya kita gunakan sedikit sahaja.. Tak mampu banyak tapi sedikit pun memadai, gunakanlah untuk bersedekah kerana apa yang kita sedekahkan itulah, harta kita di akhirat kelak...Berikut saya kongsikan hadis dan cerita sahabat Rasulullah berkenaan sedekah.... Moga diri saya juga korang semua, akan memperolehi manfaat, keberkatan dan kelembutan hati daripada Allah supaya bisa bersedekah walaupun sekadar sepotong roti.. InshaAllah..




...........................................................................................................................................................
Dari Abu Hurairah : Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda “ Tidaklah harta menjadi berkurang kerana sedekah, dan tidaklah seseorang yang memberi maaf kepada orang lain, melainkan Allah akan menambah kehormatan kepada dirinya; dan seseorang tiada bersikap merendah diri kerana Allah , melainkan ia akan diangkat darjatnya oleh Allah .”
( HR Muslim dan Tirmidzi )

Allah SWT berfirman dalam Al Qur’an:
“Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” (QS Al Baqarah: 245)
Suatu ketika Rasulullah saw. membacakan ayat itu kepada para sahabat. Tiba-tiba Abu Dahdah r.a. berdiri. Ia berkata, “Wahai Rasulullah, benarkah Allah meminta pinjaman kepada kita?” Rasulullah saw. menjawab, “Ya, benar.” Abu Dahdah kembali berkata, “Wahai Rasulullah, apakah Dia akan mengembalikannya kepadaku dengan pengembalian yang berlipatganda?” Rasulullah saw. menjawab, “Ya, benar.”
“Wahai Rasulullah, hulurkanlah kedua tangan Anda,” pinta Abu Dahdah r.a. tiba-tiba. Rasulullah saw. balik bertanya, “Untuk apa?” Lalu Abu Dahdah menjelaskan, “Aku memiliki kebun, dan tidak ada seorang pun yang memiliki kebun yang menyamai kebunku. Kebun itu akan aku pinjamkan kepada Allah.” “Engkau pasti akan mendapatkan tujuh ratus lipat kebun yang serupa, wahai Abu Dahdah,” kata Rasulullah saw.
Abu Dahdah mengucapkan takbir, “Allahu Akbar, Allahu Akbar!” Lantas ia segera pergi ke kebunnya. Ia mendapati isteri dan anaknya sedang berada di dalam kebun itu. Saat itu anaknya sedang memegang sebutir kurma yang sedang dimakannya.
“Wahai Ummu Dahdah, wahai Ummu Dahdah! Keluarlah dari kebun itu. Cepat. Karena kita telah meminjamkan kebun itu kepada Allah!” teriak Abu Dahdah.
Isterinya mengerti betul maksud perkataan suaminya. Maklum, ia seorang muslimah yang dididik langsung oleh Rasulullah saw. Segera ia beranjak dari posisinya. Ia keluarkan kurma yang ada di dalam mulut anaknya. “Muntahkan, muntahkan. Karena kebun ini sudah menjadi milik Allah swt. Ladang ini sudah menjadi milik Allah swt.,” ujarnya kepada sang anak.
............................................................................................................................................................

Lihat saja cara sahabat Rasulullah, setiap sesuatu yang beroleh ganjaran dari Allah sama direbut, apatah lagi bilamana ianya berlipatganda.. Oleh itu, di sini saya kongsikan cara mudah untuk kita bersedekah, semudah di hujung jari.. Yelah sekarang semuanya nak pakai online, nak klik-klik dengan mudah saja kan.. So tak ada alasan lagi bagi kita untuk bersedekah..
First sekali, klik ISLAMIC RELIEF MALAYSIA, actually Islamic Relief Malaysia neh, sebuah badan yang sangat aktif dalam menyampaikan derma kepada mereka yang memerlukan.. Berikut adalah antara program yang dibentuk bagi menyampaikan derma;
  1. MySedekah
  2. Zakat
  3. Fidyah
  4. General Fund
  5. Pusat Kaunseling Trauma Keluarga & Kanak-Kanak Gaza
  6. Rebuild Gaza
  7. Myanmar Humanitarian Crisis
  8. Syria [Middle East & North Africa Appeal]
  9. Syria [Winter Emergency Appeal]
  10. Afghanistan [Winter Appeal Appeal]
  11. Somalia [East Africa Crisis Emergency Appeal]
  12. Local Emergency Relief Fund
  13. International Emergency Relief Fund
  14. Al-Yateem
  15. Ramadhan Relief 2013
  16. E-Khairat Qurbani
  17. Sadaqa Jariah

Melalui program-program di atas, korang bersedekah secara online dengan klik saja di sini: MAKE A DONATION, dan seterusnya klik button DONATE ONLINE yang disediakan..Follow sahaja arahan yang diberikan.. Pilih bank yang korang gunakan.. Senang saja sebenarnya, korang juga boleh tonton video tutorial ini untuk memudahkan lagi korang memahami bagaimana untuk mengisi borang derma secara online... 



So macammana? After tonton korang pasti senang sekali sebab dapat bersedekah dengan lebih mudah.. Again saya highlightkan di sini, korang boleh klik ke website ISLAMIC RELIEF MALAYSIA untuk bersedekah. Korang juga boleh view setiap aktiviti mereka dan update dari mereka melalui facebook Islamic Relief Malaysia..



Okay, berakhirlah sudah entry yang saya kira paling panjang yang saya pernah update, untuk tatapan, sebagai bahan bacaan untuk korang.. Juga sebagai satu cara mudah untuk korang beramal..InshaAllah.. Oraite, kita jumpa lagi di entry yang akan datang.. Doakan Allah merahmati saya dan keluarga.. Sekian terima kaseh...









No comments: