Monday 13 January 2014

Salam Maulidur Rasul | Bagaimana Anda Menghadapinya

Bismillahirrohmanirrohim.

Assalamualaikum WBT... Alhamdulillah hari ini saya diberi peluang dan kesempatan untuk menulis lagi. Walaupun menulis sebelah malam, tapi sekurangnya ada pengisian yang boleh saya kongsikan di sini.. Inshaa Allah... Pertama sekali, salam Maulidur Rasul buat semua sahabat..Inshaa Allah pasti ramai yang bercuti kan, malah yang kebiasaannya bekerja di hari cuti umum pun, ambil peluang untuk cuti pada hari kelahiran Rasulullah SAW. Tak terkecuali suami saya sendiri.. 

Sebut tentang Malidur Rasul ni, apa pengisian kita pada hari kelahiran junjungan mulia Rasulullah SAW ini.. Ada orang mengikuti perarakan berselawat beramai-ramai, ada orang buat jamuan, majlis kesyukuran. Tak kurang juga menghiburkan anak-anak yatim.. Alhamdulillah syukur... 




Namun, semua itu tidak terhad pada hal-hal yang saya sebutkan di atas ini saja. Andai kita tidak berpeluang untuk melakukan hal-hal sedemikian, apa kata kita hidupkan sunnah Rasulullah SAW, kita terapkan dalam kehidupan kita seharian.. Kalaupun tidak dapat kita lakukan dengan banyak, tapi sekurang-kurangnya kita berusaha dan belajar mendidik hati kita, jiwa kita untuk dekat dengan Rasulullah SAW.. Jangan hanya bibir menuturkan Aku Sayang Rasulullah, Aku Rindu Rasulullah. Namun di jiwa, ianya tidak terkesan.

Dari Ibnu Abbas R.A bahawa Nabi S.A.W yang berkata: 
"Barangsiapa yang berpegang dengan sunnahku, ketika merata kerosakkan pada umatku, maka baginya pahala seratus orang yang mati syahid". (HR Baihaqi)

Dari sahabat Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Sesungguhnya di belakang kalian ada hari-hari kesabaran, kesabaran di hari itu seperti menggenggam bara api, bagi yang beramal (dengan Sunnah Nabi) pada saat itu akan mendapatkan pahala lima puluh.” Ada seseorang yang bertanya: “Lima puluh dari mereka, wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Pahala lima puluh dari kalian.” (HR. Abu Dawud dan At Tirmidzi)

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda:
“Setiap umatku akan masuk Al Jannah (surga) kecuali orang yang enggan.” Para shahabat bertanya: “Siapakah orang yang enggan itu wahai Rasulullah?” Beliau menjawab: “Barangsiapa yang menaatiku, ia akan masuk Al Jannah dan barangsiapa yang bermaksiat kepadaku, maka sungguh ia telah enggan.” (HR. Al Bukhari)

Bagaimana kalau kita sama-sama mencoba dengan memulakan sebelum tidur pada malam ini, seperti hadis Rasulullah SAW berikut;
Aisyah r.ha. meriwayatkan: “Setiap kali hendak tidur pada malam hari, RasulullahShalallahu ‘alaihi wasalam selalu menadahkan  kedua tapak tangan sambil membaca Surah al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas kemudian Baginda meniup kedua-dua tapak tangan tersebut. Setelah itu, Baginda menyapu bahagian tubuh yang terjangkau, dimulai dari kepala, wajah lalu bahagian depan tubuh Baginda. Hal itu Baginda lakukan sebanyak tiga kali.” (HR Tarmizi, Abu Daud, Ibnu Majah, Nasa’i dan Ahmad)

Sejurus bangkit dari tidur, 
"Rasulullah SAW, apabila bangun daripada tidur, beliau menggosok giginya menggunakan siwak (kayu sugi)"(HR Bukhari dan Muslim)

Saat bersilaturrahim,
Rasulullah SAW bersabda: “Tahukah kamu tentang sesuatu yang paling cepat mendatangkan kebaikan ataupun keburukan? Sesuatu yang paling cepat mendatangkan kebaikan, adalah balasan (pahala) orang yang berbuat kebaikan dan menghubungkan tali silaturahmi, sedangkan yang paling cepat mendatangkan keburukan ialah balasan bagi orang yang berbuat jahat dan yang memutuskan persaudaraan.” (HR Ibnu Majah)

Anas Ibnu Malik r.a. meriwayatkan: “Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam mengulangi  perkataan Baginda tiga kali supaya lebih difahami (oleh pendengarnya).” (Riwayat Tarmizi dan Hakim)

Abdullah bin Harith r.a. meriwayatkan: “Tawa Nabi Muhammad  Shalallahu ‘alaihi wasalam hanyalah senyuman.” (Riwayat Tarmizi )

Abdullah bin Al-Harist Radliyallahu’anhu menuturkan, yang artinya, “Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam.” (Riwayat At-Tirmidzi)

Dikala Baginda Rasulullah SAW menjamu selera,
Ka’ab bin Malik r.a. meriwayatkan: “Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam makan menggunakan ketiga jari Baginda. Selepas makan  Baginda menjilati ketiga-tiganya.” (HR Tarmizi, Muslim, Abu Daud dan Ahmad) 
Ibnu Abbas r.a. meriwayatkan: “Ketika Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam minum, Baginda menarik nafas (menghela) dua kali.” (HR Tarmizi)

Alhamdulillah, rasanya inilah secubit bingkisan yang mampu saya kongsikan. Banyak cara dan tata tertib kehidupan Rasulullah SAW yang patut menjadi ikutan kita, yang mampu meningkatkan keimanan kita kepada Allah SWT, menambah kecintaan kita kepada baginda Rasulullah SAW... Semoga apa yang saya kongsikan ini dapat menjadi panduan sedikit sebanyak kepada kita semua... Inshaa Allah.. Sebelum saya akhiri, ayuh kita berselawat dengan sebanyak, semampu kita dan mohon maaf andai ada kekurangan atau kesilapan saya dalam penulisan ini.. Mohon diberi teguran, semoga setiap hari saya diberi kemudahan untuk memperbaiki setiap kelemahan ini... Inshaa Allah




No comments: