Tuesday 1 April 2014

Solat Sunat Dhuha | Jadikan Amalan Harian

Bismillahirrohmanirrohim

Daripada Abu Dzar RA., Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud;
“Hendaklah masing-masing di antara kamu setiap pagi bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu. Maka tiap kali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah. Menyuruh kebaikan adalah sedekah, mencegah keburukan juga adalah sedekah. Dan sebagai ganti daripada itu semua, cukuplah mengamalkan dua rakaat solat Dhuha.”   
(HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud)



Wahai Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu adalah kecantikanMu, keindahan itu adalah keindahanMu, kekuatan itu adalah kekuatanMu, kekuasaan itu adalah kekuasaanMu dan perlindungan itu adalah perlindunganMu. 
Wahai Allah, jika rezekiku itu masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. 
Berkat waktu dhuha, kecantikanmu, keindahanmu, kekuatanmu, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh. 
Amin Ya Rabbal Alamin


Untuk lebih detail mengenai solat sunat dhuha, boleh baca di blog SHAFIQOLBU, ada penerangan yang lebih terperinci. Begitu juga cara-cara mengerjakan solat sunat dhuha. Moga Allah redha dan memberikan kita hati yang khusyuk dan istiqomah.. InshaaAllah.





No comments: