Tuesday 11 November 2014

Tips Kecantikan | Cara Saya Amalkan Vitamin

Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum semua..



Alhamdulillah syukur atas nikmat-nikmat yang Allah berikan setiap hari..

فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ  
Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?


Okay, sekadar ingin berkongsi apa saya amalkan untuk kulit dan kesihatan dalaman saya. Semoga memberi manfaat kepada anda semua..InshaaAllah.. 
Sejujurnya saya adalah antara wanita yang mengalami masalah jerawat terutamanya ketika sampai atau hampir waktu haid. Biasanya akan timbul jerawat-jerawat halus malah ada lah juga sebutir dua jerawat yang besar. Memang sangat mengganggu, lebih-lebih lagi saya nih punya tabiat buruk, jari jemari selalu di muka. 

Alhamdulillah lepas amalkan Vitamin C 500mg Shaklee, masalah tu selesai. Dan bonus apabila kulit tidak lagi kusam dan simptom simptom resdung seperti gatal mata semakin berkurang.. Maaf artikel ini, saya tulis bukan untuk promosi, ini perkongsian dari saya untuk anda.. Sebagai rujukan anda ya.. Mana tahu, ianya bermanfaat kemudian hari..

Namun begitu, untuk amalkan vitamin nih, perkara paling utama yang perlu di ambil kira adalah cara pemakanan kita. Terus terang saya katakan, saya memang jauhi minuman berkafein terutamanya kopi. Alhamdulillah saya nih bukan peminat kopi yang tegar. Pengambilan kafein nih sebenarnya mengganggu penyerapan vitamin yang kita ambil.. Jadi untuk dapat feedback akan mengambil masa yang lambat berbanding mereka yang menjauhi minuman berkafein. Pada permulaan, saya ambil sebulan telah menunjukkan perubahan pada kulit.. Dan dalam tempoh pengambilan vitamin C tuh, pernah satu bulan saya cuba ambil kopi, ahli keluarga saya peminat Kopiko LA Cofee, jadi saya turut terpengaruh. Benar sekali, di mana pada bulan itu, pengambilan vitamin C nih seolah-olah sia-sia kerana jerawat mulai timbul dengan jayanya, walaupun bukan dalam waktu datang bulan. Jadi, dari situ saya belajar sesuatu.. Kira macam test untuk lihat perbezaan ambil kopi dengan jauhi kopi..

Selain itu juga, pengambilan air putih atau orang kita selalu sebut air kosong/air masak sangat perlu dititikberatkan. Saya ambil pendekatan begini, setiap 1 liter air bersamaan 25kg berat. Bermakna kalau berat 50kg, jumlah air putih yang perlu di ambil adalah 2 liter sehari. Dan kebiasaannya saya akan lebih dalam 0.5 liter. Pengambilan air putih ini penting bagi menyingkirkan toksin dalam badan selain dari melancarkan penyerapan nutrien dalam badan kita.. InshaaAllah..



Jadi, lepas ini bagi mereka-mereka yang ambil supplement, nasihat saya amalkan cara ini untuk dapatkan kesan yang terbaek untuk kulit anda. Oh ya selain dari itu, saya juga ada amalkan Qaseh Gold-Adinda untuk kesihatan dalaman..InshaaAllah andai punya kesempatan, kelapangan, kemudahan oleh Allah, saya kongsikan feedback dari pengambilan Qaseh Gold ini.. Banyak sebenarnya manfaatnya. Maklum sajalah, herba-herbanya adalah dari makanan sunnah.. Apapun, harapan saya moga tulisan saya ini memberi manfaat, inspirasi serta panduan untuk anda.. Jumpa lagi di post yang akan datang, selamat membaca. Assalamualaikum..






2 comments:

Aimie Mokhtars said...

kadang tu, time ada event penting, tumbuh la sebijik jerawat yang besar..jelas terpampang.adei...part ni x tahan...tp alhamdulillah dh lama xde jerawat :)

Fieramy by Aimie Mokhtars said...

jo exchange link? :)

done follow :D