Monday 21 August 2017

Sedekah, Tidak Sesekali Mengurangi Rezekimu

Bismillahirrohmanirrohim..
Assalamualaikum 💕


Pernah kalian mendengar bahwa orang yang banyak bersedekah itu hidupnya semakin sempit? Jujur, bagi diri saya, belum pernah saya mendengarnya. Namun apa yang saya dengar, apa yang saya teladani, orang-orang yang banyaknya bersedekah ini, hatinya semakin tenang, ibadahnya semakin baik, rezekinya semakin berkah, urusannya semakin mudah. Alhamdulillah segalanya dengan izin Yang Maha Kuasa yakni Allah, pemilik segala khazanah langit dan bumi.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, pasti akan ditunjuki kepada mereka jalan keluar. Dan diberi rezeki kepada mereka daripada jalan yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, maka Allah akan mencukupi baginya.”
(At-Talaq:2-3)

https://www.facebook.com/kongsirezekikuantan/

Siapa kita? Siapa yang mengatur setiap saat, setiap langkah hidup kita? Allah, kerana Dia yang menciptakan kita dan kita ini adalah hambaNya.. Justeru, Dialah yang juga yang memberi rezeki, yang mengatur setiap apa yang ada pada kita ketika ini dan bisa saja diambil kembali olehNya bila-bila masa sahaja.. Jadi, sebagai hambaNya, apa yang perlu kita lakukan... Syukur!!! Iya, bersyukur atas segala apapun yang diberikanNya.. Dan sedekah itu adalah di antara rasa syukur kita kepada Allah, berbagi setiap rezeki yang diberikanNya kepada kita..
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Katakanlah: “Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (siapa yang dikehendakiNya)”. Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia lah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.”
(Saba’:39)

https://www.facebook.com/kongsirezekikuantan/

Bercerita tentang sedekah ini juga mengingatkan saya tentang sebuah komuniti kebajikan yang giat menyalurkan sumbangan orang ramai dalam bentuk makanan/minuman ke masjid-masjid atau surau-surau di sekitar Kuantan, Pahang. Komuniti kebajikan yang saya maksudkan ini adalah Kongsi Rezeki Kuantan. Sahabat pembaca sekalian boleh membaca lebih lanjut tentang Kongsi Rezeki Kuantan di sini- Peti Sejuk Pahala. Setakat bulan Ogos ini, terdapat 20 buah masjid/surau dalam senarai Kongsi Rezeki Kuantan, yang mana sukarelawan-sukarelawan di bawah Kongsi Rezeki Kuantan akan membantu mengagihkan makanan/minuman atau keperluan asasi. 

https://www.hmetro.com.my/node/216337

Bagi yang ingin melihat sendiri aktiviti-aktiviti Kongsi Rezeki Kuantan, boleh layari laman sosial rasmi Kongsi Rezeki Kuantan, atau boleh 'join group whatsapp' agar tidak terlepas setiap 'update'. Bagi yang ingin menjadi sukarelawan, menyumbang tenaga di jalan Allah, boleh terus ke 'group whatsapp' dan anda akan diberi maklumat lanjut. Untuk sahabat pembaca yang ingin menghulurkan sumbangan berbentuk wang tunai, boleh hulurkan ke akaun bank rasmi Kongsi Rezeki Kuantan seperti tertera di bawah.

MAYBANK 556011083331 
KONGSI REZEKI KUANTAN ENTERPRISE

 Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya orang terbaik diantara kalian adalah orang yang memberi makan."
[HR Ibnu Sa’ad dalam Ath-Thobaqot (3/227) Al-Hakim dalam Al-Mustadrok (no. 7739) Ath-Thobroniy dalam Al-Kabir (7310), dan lainnya. Hadits ini dinilai hasan-sahih oleh Syaikh Al-Albaniy dalam dalam Sahih At-Targhib (no. 948)]

https://www.facebook.com/kongsirezekikuantan/


https://www.facebook.com/kongsirezekikuantan/





No comments: