Monday, 11 January 2010

Mengurangkan Gastrik & Pedih Ulu Hati

Assalamualaikum WBT.....
and salam hari ISNIN buat semua sahabat.....

Wah, last day very busy mengubah kedudukan barang-barang dalam bilik.... Bagi kelainan sikit and keluarkan yang maner patut.... hasil nyer Alhamdulillah lebih kemas and lapang.... Tak banyak perabot.... suke...suke....

Oraite...akhir-akhir ni nadia slalu saket kepale, pedih ulu hati.... and tanda-tanda macam nak terkena gastrik.... huhuhuh kalo mai saket kepale...Hanya Allah yang tahu.... Pastu ble makan, rase kurang ckit...tp mesti nak termuntah....kalo tak, pedih sangat ulu hati..... huhuhu..

Then, bebaru ni ayah saudara bagi petua.... dia cakap pagi-pagi bangun tido.... amalkan minum air masak....sebelum gosok gigi.... Dia penah kne macam nadia and Alhamdulillah lepas amalkan semuanyer baek.... tapi ble difikirkan, sebab terjadinyer gastrik adalah asid perut...so, ble bangun tdo, air liur kite mengandungi kandungan alkali tinggi.... untuk neutralkan asid adalah alkali.... so... ader betulnyer jugak minum air dlu lepas bangun tido....

Setakat ni nadia belum cube lagi...nadia cume makan secara konsisten.... tapi dengan pengambilan makanan yang terhad....Alhamdulillah maken jarang saket kepale......

So...maner-maner sahabat yang mengalami masalah seperti nadia, cube laaa amalkan petua ni... Mungkin beri manfaat kita bersama...InsyaAllah...

3 comments:

nizaa said...

kena minum Gaviscon kot...hehe. mcm dalam iklan...tapi yerla, amalkan minum air kosong lepas bangun. takyah gosok gigi lagi..

Adya A. said...

nadia blum cube care tuh...actually ni kes diet xbetul la ni, sbb tuh kne gastrik....huhuhu

damha said...

gastrik ni biasenya disebabkan perut tu kosong...tapi bulan posa kena tahan jugalah ye...he333