Thursday, 18 September 2014

Hari Ini Dia Jelek Tapi Esok Siapa Tahu



Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum semua..




Alhamdulillah setelah melalui beberapa episod yang sulit, Allah beri kemudahan serta jalan. 

 فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ  
Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?



Lewat hari ini, banyak benar tohmahan serta fitnah yang timbul terutamanya di media sosial. Banyak benar yang telah disalahgunakan. Dari niat awal untuk mencari teman-teman lama, berkongsi kegembiraan serta merapatkan silaturrahim namun akhirnya yang jadi adalah sebaliknya. Ada pula yang menggelar diri mereka 'stalker'. Ya tidak salah untuk menjadi 'stalker' namun yang salah adalah kata-kata yang anda berikan kepada orang yang anda kerap mengintai kehidupan mereka. Baek atau sebaliknya. Ikhlas atau sebaliknya. Benar atau sebaliknya.



Tidak cukup dengan itu, anda berikan kata-kata kehinaan kepada mereka seolah-olah andalah manusia paling sempurna. Andalah manusia yang paling bagus akhlaknya. Sehingga hal itu mengaibkan mereka.



"Sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka dia benar-benar menasihatimu. Sesiapa yang menasihatimu di khalayak, dia sebenarnya sedang menghinamu" 
(Imam As-Syafie)

Lupakah anda tentang kehebatan Allah, keagungan Allah. Lupakah anda bahawa bilamana Allah berkehendakkan sesuatu itu menjadi lebih baek, maka jadilah ia. Begitulah juga sebaliknya. Hari ini orang yang anda lihat sebagai jelek itu, barangkali esok lebih baek, malah akhlaknya mungkin jauh lebih indah dari anda. Ingat itu saudaraku sekalian. Hari ini kamu kutuk dia tidak bertudung, berpakaian seksi, tapi ingat saudaraku, esok kita tidak pernah tahu apa yang bakalan terjadi. Kerana itu semua rahsia Allah.




Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah! Maka jadilah ia." 
(Al Baqarah:117)

Jadi, untuk hari ini, waktu yang ada ini, perbetulkan kembali niat anda, renung kembali apa yang sepatutnya kita perkatakan. Sematkan dalam hati, "Moga Allah jadikan dia, seorang hamba yang lebih baek pada hari esok", bilamana yang anda lihat itu jelek di mata. Saya percaya, bila kita HANYA melihat keindahan, kebaikan, maka kebahagiaan itu akan selalu memancar, mengelilingi kita.. InshaaAllah... Apapun, segala apa yang saya catitkan di sini, adalah untuk peringatan kita bersama. Untuk diri saya juga, hamba Allah yang lemah, yang kerdil, yang selalu saja tercacat dek kesilapan. Moga Allah berikan keredhaanNya kepada kita.. Amin Ya Rabbal Alamin..




1 comment:

MG schmidt said...

sgt percaya dgn KUNFAYAKUN :)