Saturday 13 July 2013

Sekilas Menu Berbuka

Bismillahirrohmanirrohim.

Assalamualaikum WBT...
Alhamdulillah syukur hari ini Allah beri kemudahan kepada saya menjalani ibadah puasa dengan begitu tenang sekali.. Awal puasa sehingga hari ketiga, saya alami sakit kepala yang berlarutan, dari pagi hingga malam. Malah tidur pun sukar dan tak lena dek sakit kepala itu.. Itulah ujian Allah berikan untuk lihat sabar atau tidak saya.. Sejujurnya kesian juga pada suami, jadi tukang picit kepala dan dek kerana tidak tertahankan, habis masakan berbuka pada hari kedua (hari pertama di rumah keluarga) tidak menjadi. Hangitlah, masin lah dan yang paling tak best, kurang masak.. Kesian suami.. Apapun syukur Allah kurniakan saya suami yang sangat memahami.. Anda pun begitu jugak kan...Bak kata suami, siapa tak sayang bini oiii...


Semua gambar dicedok dari google.com

Okay, memandangkan hari neh kerja cuma separuh hari, jadi saya bercadang untuk masak sepenuhnya, dari makanan utama sehinggalah kepada pencuci mulut.. Mood rajin hari ini..InshaAllah.. Apapun semua yang biasa-biasa sahaja dan haraplah ada kemudahan untuk saya lakukan semua itu... Sebenarnya sejak tinggal berasingan dengan keluarga, bina hidup sendiri bersama suami, kadang-kadang pening saya fikirkan lauk harian.. Pernah saya tanyakan suami, jawabnya ala sayang, ikan goreng dengan budu pun dah cukup.. Masalah utama, saya memang tak makan budu.. Bukan tak teringin mencuba, tapi tekak saya tak boleh terima dan saya juga ada resdung.. Bimbang gatal mata.. Pernah juga saya katakan pada suami, nak buat list lauk pauk untuk seminggu bagi memudahkan saya standby awal-awal bahan-bahan basah.. Dan kata suami, makin gemuklah saya sayang... Tergelak saya, suami saya memang dah berisi..hihihihi..

Apapun, saya percaya masakan atau air tangan isteri itulah lebih membahagiakan suami.. Biarpun kadang-kadang ada kekurangannya tapi bila kita masak dengan kasih sayang, dengan keikhlasan, secara tak langsung menjadikan masakan itu enak dimakan.. Apapun, ini sajalah perkongsian saya juga luahan saya hari ini.. terima kaseh pada sesiapa saja yang sudi membaca atau meninggalkan comment.. Segala nasihat, semoga Allah membalas budi kalian dengan penuh rahmatnya..Amin... Jumpa lagi di tulisan yang akan datang..InshaAllah



1 comment:

NinaAz said...

Sedapnya budu kakkk. Hehee. Nasi kerabu makan x?