Saturday, 9 November 2013

Islam Itu Indah | Berdoalah Pada Allah Dengan Penuh Pengharapan

Bismillahirrohmanirrohim


Assalamualaikum WBT... Salam sayang untuk mereka yang sudi membaca blog saya ini.. Untuk tulisan kali ini, saya sekadar ingin mencatit nasihat untuk diri saya sendiri.. Untuk rujukan diri saya kemudian hari, mungkin juga panduan untuk anda yang ingin mengetahui. Inshaa Allah.


Menjadi kelaziman bagi kita untuk selalu berdoa pada Allah, memohon dan meminta padaNya Yang Maha Memberi dan Maha Penyayang.. Paling-paling kurang, selepas solat kita berdoa padaNya. Dan buat mereka yang selalu ingin segera sehingga sukar sekali untuk menadah doa pada Allah, renungkanlah hadis ini...


Barangsiapa tidak (pernah) berdo'a kepada Allah maka Allah murka kepadanya.  
(HR. Ahmad)


Oleh itu, sebagai seorang Islam, berdoalah selalu kepada Allah dan bersyukurlah.. Hati manusia adalah kandungan rahsia dan sebagian lebih mampu merahsiakan dari yang lain. Bila kamu mohon sesuatu kepada Allah 'Azza Wajalla maka mohonlah dengan penuh keyakinan bahwa doamu akan terkabul. Allah tidak akan mengabulkan doa orang yang hatinya lalai dan lengah. (HR. Ahmad)


Ada beberapa waktu berdoa yang mustajab menurut Hadis dan Al-Quran. Antaranya ialah ketika berpuasa, ketika sebelum berbuka, ketika hujan lebat, selepas berzikir dan sebagainya. Adapun begitu, tiga macam doa dikabulkan tanpa diragukan lagi, yaitu doa orang yang dizalimi, doa kedua orang tua, dan doa seorang musafir (yang berpergian untuk maksud dan tujuan baik). (HR. Ahmad dan Abu Dawud)

Allah SWT telah menetapkan beberapa waktu atau masa yang sangat baik jika kita berdoa didalamnya. Waktu-waktu tersebut merupakan, iaitu pada malam Lailatul Qadar, pada dua pertiga malam, setelah solat waktu dan pada waktu bersujud dalam sujud rakaat terakhir (berdoa di dalam hati, tanpa mengeluarkan suara).  Rasulullah SAW pernah ditanya, doa yang manakah yang paling didengar (diterima) oleh Allah? Jawab baginda, doa pada akhir malam dan setelah solat fardhu. (HR. At-Tarmizi)

Doa pada sepertiga akhir malam adalah sangat makbul dan diriwayatkan oleh Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Allah (Yang Maha Suci Lagi Agung) turun ke langit dunia pada sepertiga yang akhir di setiap malam. Dia berfirman: “Barangsiapa mendoa kepada-Ku, akan Ku perkenankan doanya. Barangsiapa meminta kepada-Ku akan Kuberi dia. Siapa yang minta ampun, akan Kuampuni dia.” (HR. Bukhari)


Akhir kata dari saya, semoga saya mampu memanfaatkan catitan ini dan semoga diri saya ini tidak lalai dari terus berdoa kepada Allah SWT dengan penuh pengharapan.. Sebelum saya akhiri, marilah sahabat, kita hayati hadis di bawah ini...

Barangsiapa ingin agar doanya terkabul dan kesulitan-kesulitannya di atasi, hendaklah dia menolong orang yang dalam kesempitan. 
 (HR. Ahmad)

Sekian, Assalamualaikum WBT..





2 comments:

Afiqah Adzan said...

Nice sharing.. Bersama2 lah kita saling ingat mengingati...

Miftahul Jannah said...

Assalamualaikum,

Jika saudara/saudari/tuan/puan berminat untuk memperbaiki masalah kesihatan, turun berat badan, naik berat badan ataupun mengekalkan berat badan, InsyaAllah saya boleh membantu.

Jika berminat boleh email saya.InsyaAllah saya berusaha sedaya mungkin untuk coach dan bantu saudara/saudari/tuan/puan.

Wassalam