Tuesday 7 December 2010

Interview, Tugas-Tugas Pembantu Tadbir, Penampilan: All The Best My Bestfriend Mimie Arena Zuriati



Assalamualaikum WBT
Bismillahirrohmanirrohim


Esok bestfriend nadia, mimie akan menghadiri sesi temuduga bagi jawatan Pembantu Tadbir P/O di Kolej Kejururawatan kat Kuantan ni.. Nadia doakan dia berjaya dan semoga dia dapat menjawab setiap soalan dengan tenang..Hari ini sepatutnya nadia berjumpa dengan mimie tapi nadia rasa better let her alone.. Sebab dia nak tenang and study apa yang patut untuk interview... Nadia doakan yang terbaik untuk dia and harap sangat dia berjaya.. Janji dia tak lupakan nadia...hihihi




Nadia pun sebenarnya tidaklah tahu sangat apa yang patut study untuk menghadapi interview tapi apa yang diberitahu oleh orang-orang yang dah berjaya dalam government interview ni, kata mereka perlulah ambil tahu tentang tugas-tugas jawatan yang diminta..seperti contoh tugas Pembantu Tadbir..

Bertanggungjawab melaksanakan tugas-tugas perkeranian dan operasi di peringkat Kumpulan Sokongan yang merangkumi aspek perkeranian dan operasi (termasuk, tetapi tidak terhad kepada, tugas-tugas pentadbiran am, pengurusan personal, perkhidmatan kaunter dan pemprosesan, pengumpulan data dan maklumat, pengendalian peralatan perhubungan/komunikasi).

Skop tugas juga merangkumi:
a) Pentadbiran pejabat.
b) Pengurusan personal.
- perjawatan, pembangunan organisasi dan perancangan sumber manusia
- perkhidmatan, latihan dan kerjaya
- gaji, elaun dan kemudahan
- faedah persaraan
c) Pengurusetiaan.
d) Menaip dan menyediakan dokumen rasmi yang diarahkan dalam masa yang ditetapkan.
e) Pengurusan Rekod.
f) Pengurusan Kewangan.
g) Pengurusan Fail.

Selain itu, menurut mereka yang dah berpengalaman and acap kali pergi interview ni, soal pemakaian dan penampilan juga sangat dititikberatkan. Yang penting harus kemas dan sopan..Dari segi pertuturan dan sesi soal jawab juga, jangan terlalu nervous.. Bertendang....eh eh eh salah bertenang... Tarik nafas pelan-pelan, maniskan muka dengan senyuman.. Jangan pula dek kerana terlalu nervous muka pula jadi macam nak menahan sesuatu..hihihi tak nak lah macam tu...  Haisshhh macam nadia pulakkan nak pergi interview.. Apapun, nadia dah lama tak dapat panggilan interview government.. Mereka tak minat kot nak ambil nadia berkhidmat dengan kerajaan...hihihih saja je...Alah semua tu rezeki, soal rezeki Allah yang lebih mengetahui.. Nadia tak kisah and terima seadanya.. Biarlah orang cakap nadia tak usaha, haishhh orang tak nampak bagaimana kita usaha untuk mencari rezeki atau untuk mendapatkan satu-satu jawatan tu...Biarkan biarkan dan biarkan.. Allah Maha Tahu..

Okaylah, itu saja bebelan nadia soal interview.. Nadia harap mimie akan bertenang and dapat jawab dengan sebaeknya.. All the best for you my dear and wish all your dream come true... Sekian terima kaseh..



7 comments:

Unknown said...

nani dah byk kali pi intv gov..tp satu pon tak sngkut.rezeki nani bkn kat gov kot

Lily said...

naniey...cube lagi..jangan giv up k..

Dhea Ahmad said...

@ naniey: nadia lagi la naniey, sekali jer dpt interview..pastu tak pernah dah...putus asa jugak..

Dhea Ahmad said...

@ lily: thanks bg support pd kwn2...

miz mimie @ monte carlo said...

thanks my dear,nadia..coz dia ni selalu give support kat sy..dn yg plg utama,dia sentiasa ada masa sy ok or x ok..actually,very2 nervous sgt nk tunggu keputusan interview tu but really2 hope sgt agar semuanya berjalan ngan lancar n success..AMIN..
2 my dear,nadia..thanks a lots 4 everything..n i really2 appreciate what have u done 4 me now n b4 this..truely,u're my BFF forever n ever..^_^

hasif said...

berapa kali dapat interview baru dpt keje..





beri laluan


awas cicak tokek di sini

Anonymous said...

Payah btoyy nak dpt kje gomen niii