Tuesday 20 August 2013

Bagaimana Untuk Perbaiki Cara Hidup!

Assalamualaikum.

Hai kawan-kawan.. Lamanya saya tak update. Nak update tapi saya malas. Impian nak jadi blogger berjaya tapi sebab sifat malas ada, jadi saya kuburkan saja impian itu. Tak semua impian boleh jadi kenyataan. Tak nak kejar sesuatu yang mustahil sebab saya dah cermin diri saya sendiri. Orang cakap ukur baju di badan sendiri, bukan badan orang lain. Begitulah ceritanya.


Ok nak iklan sekejap.

Follow Instagram saya 
.................................................


Ini saya sekarang, dalam hati bertanya, apakah saya akan tetap 
seperti ini pada masa akan datang.. Wallahualam




................................

Actually, sejak akhir-akhir ini, saya dah mula kawal pemakanan saya, saya mula ambil buah secara maximum. Saya kurangkan pengambilan nasi, banyakkan buah. Kalau lapar sangat, ambil buah-buahan. Hajat hati nak buat diet karbo tapi rasanya saya tak segigih mereka yang berjaya diet karbo atau orang selalu sebut diet atkin. So saya tetap ambil nasik sekali sehari atau kadangnya dua hari sekali, lihat pada kemampuan tubuh badan saya. Cuma jumlah pengambilan, dalam kuantiti yang sedikit sahaja.


Cerita tentang diet ini, bermula apabila saya berdiri hadapan cermin, masa tuh saya lihat diri saya sendiri 10 tahun lepas iaitu ketika berumur 19tahun, dan saya lihat diri saya sendiri 10 tahun akan datang. Apa akan berlaku dan macammana dengan tahap kesihatan saya. Yes memang semua dah ditentukan oleh Allah tapi saya harus berusaha untuk kebaikan diri saya sendiri. Kebetulan pula, waktu balik kampung suami, saya lihat macammana kegigihan kakak ipar saya menurunkan berat badan dan Alhamdulillah dia berjaya menurunkan berat 10kg dalam masa dua bulan. Memang dia ada ambil supplement untuk turunkan berat badan, tapi semua tuh tak akan berjaya kalau tak konsisten. Dan saya nampak kesungguhan dia. So masa tuh saya terbakar dengan semangat kakak ipar saya...hihihi kalau kakak boleh, takkan saya tak boleh.. Itu yang hati saya kuat meronta..

Now saya masih lagi berusaha, secara perlahan. Adik saya ada bagi suggestion kepada saya untuk snap segala gambar makanan yang saya ambil setiap hari. Tujuan? Okay tujuannya adalah untuk saya belajar kawal kuantiti pengambilan makanan yang saya ambil. Misalnya hari ini, pagi roti saya ambil 2keping, sayur dan scramble eggs.. So esok mungkin saya boleh kawal apa yang terlebih dari menu semalam.. Secara jujurnya, idea yang sangat bagus dalam menguruskan pengambilan makanan secara konsisten dan untuk disiplinkan diri. Dan saya? belum sepenuhnya mampu saya snapkan..hihihi InshaAllah soon i will try..

Gigihkan saya buat Frozen Yogurt sendiri. Follow Instagram saya ---> nadia_arrumaisha


Okay, ini kisah saya dan suami pula, sejurus saya ambil keputusan mencatu makanan yang akan ambil, suami siap nak tapekan tong beras rumah kami. Katanya sama-sama berdiet.. hihihih macam-macam.. Tapi hangat-hangat tahi ayam saja. Tak ada maknanya untuk dia tapekan tong beras saya sebab dah mulut melayu, nasi itu tetap jadi keutamaan jugak. Apa yang menggelikan hati saya, pernah satu waktu, hanya dia saja yang menjamu makanan, sedang saya sekadar mengambil buah-buahan, bukan main risau dia bila saya tak makan nasi walhal sebelum ini bukan main dia bagi support. Siap menggoda saya dengan makanan. Tapi itulah, alah bisa tegal biasa.. Alhamdulillah walaupun bukan sepenuhnya saya berjaya kawal pemakanan tapi sebahagiannya saya dah berjaya kurangkan..  Saya tahu setakat mana kemampuan tubuh badan saya dan saya tak akan seksa diri saya sendiri hanya untuk dapatkan berat ideal dalam tempoh yang singkat.

Dan untuk merealisasikan semua tu, saya pun ada ambil beberapa supplement untuk membantu memecahkan lemak dalam badan, sekaligus memberi impak rasa kenyang kepada saya iaitu Shaklee Lecithin dan Omega Guard. Untuk proses detox pula, saya ambil Shaklee Alfafa Complex, sekaligus membantu mengurangkan masalah resdung saya. InshaAllah akan datang, saya akan tambah Shaklee Soy Energy Protein (ESP) untuk lebih membantu saya mengawal rasa lapar saya pada waktu-waktu tertentu.. InshaAllah.. Bagi saya, apa-apa produk pengurusan berat badan semuanya berkesan. Asalkan kita konsisten dan tahu setakat mana kehendak tubuh badan kita. Ini tidak, mentang-mentang ambil produk slimming, makan tak kawal. Ambil segala macam makanan tanpa disiplin. Ingat ya, kita adalah apa yang kita makan, apa yang kita ambil. Cuba research apa sebenarnya yang terbaek untuk tubuh badan kita.

Apapun, saya pun tak berani untuk mengulas lebih sebab saya sendiri pun belum tentu akan berjaya dalam cabaran saya sendiri. Mungkin setakat dipersinggahan dan terus saya lupa bahawa saya sedang berdiet. Cuma bagi saya, yang mana kita boleh tegur, tegurlah. Yang mana kita boleh ingatkan, kita ingatkan. Yang mana kita tahu dan boleh berkongsi, kita kongsi. Tak salah, malah beroleh kebaikan dan ganjaran lagi. Hidup ini kalau tak berkongsi, kita takkan pernah maju ke depan dan kita takkan belajar sesuatu yang baru. Betul tak?? Apapun, semoga berjaya untuk diri saya sendiri dan juga untuk kawan-kawan yang mungkin tengah berusaha, atau mungkin yang baru ingin bermula.. Semoga berjaya.. Untuk yang dah berjaya, tahniah dan jangan lupa berkongsi dan bantu mereka yang mungkin memerlukan semangat dari anda. Sekian bebelan saya, Assalamualaikum...






2 comments:

Unknown said...

semoga berjaya kak..sy sokong dari belakg :)

Jue said...

gud job syg...chayok3...muahhhhh miss u so muchies...:-)