Friday 13 December 2013

Bilamana Allah Menguji HambaNya

Bismillahirrohmanirrohim..


Assalamualaikum WBT... Semoga sahabat-sahabat semua sentiasa sehat.. Doa saya semoga sahabat semua, sentiasa di dalam rahmat Allah SWT... Amin...

Allahu Rabbi, sebut saja tentang ujian dari Allah.. Gundah hati ini.. Tapi bila pujuk hati dan yakinkan jiwa bahawa Allah tidak akan pernah mensia-siakan hambaNya, hati terus rasa tenang.. Bilamana kita redha dengan Allah, maka Allah akan redha dengan kita..Inshaa Allah.. Bercerita tentang ujian ini sebenarnya, baru-baru ini keluarga saya diuji dengan bencana banjir yang menimpa.. Rasanya ramai juga yang diuji sebenarnya.. Banyak tempat-tempat di Kuantan yang dilanda banjir dan banyak jugak rumah yang hampir tenggelam dek banjir.. Malah di kawasan tempat saya juga, ada beberapa rumah yang hanya menampakkan bumbung ketika kejadian..

Pada 3 Disember, hari Selasa ketika di pejabat.. Air mula masuk ke kawasan bengkel dan pejabat.. Alhamdulillah dalam pejabat, sempat jugak buat benteng supaya air tak masuk terlalu banyak.. Cuma di kawasan bengkel saja yang rata-rata dipenuhi air.. Jadi, kami semua pulang memandangkan nak sambung kerja pun dah tak boleh.. Di rumah, lebih kurang jam 6.30 petang eletrik di kawasan rumah sewa saya dan suami di Beserah, di'mati'kan berikutan banyak sangat rumah yang dah mula ditenggelami air.. Kemudian, saya dan suami mula gerak ke rumah mak di Balok kerana menurut adik, rumah dimasuki air.. Saat itu, talian telefon pun dan terputus-putus.. Keluar saja dari kawasan rumah, Masha Allah.. Jalan jem disebabkan air dari sungai melimpah ke atas jambatan dan suku bahagian jambatan mula terhakis berdekatan jalan menuju ke pasar ikan Beserah.. Mujurlah orang kampung sangat ringan tulang membantu melancarkan lalu lintas.. Mereka begitu peka dalam memerhati air sungai yang semakin naik dan laju melintasi jalan..

Melalui jalan utama ke rumah mak, air laut pasang bergelora dan kawasan-kawasan perumahan gelap.. Seriously gelap dan suram.. Ibu-ibu saudara yang tinggal berjiran dengan mak terpaksa menumpang di rumah anak-anak dan ada yang berada di pusat pemindahan banjir.. Keluarga saya masih di rumah, cuma datuk saja yang terpaksa kami pindahkan ke pusat pemindahan banjir kerana bimbang air naik dan menyukarkannya.. Keadaan datuk memerlukan ruang yang selesa dan penjagaan yang rapi..


Gambar di bawah keadaan banjir sebelum air semakin naek pada sebelah malam...




Rumah saya ada 5 peringkat tinggi..Air mula naik di kawasan parkir.. Kemudian memasuki dapur.. Bila hujan semakin lebat, mula masuk ke kawasan ruang tamu.. Waktu saya sampai, air di kawasan ruang tamu.. Dan jam 9.30 malam, air memasuki kawasan ruang rehat dan mengaji..Peringkat yang tinggal hanyalah bilik mak dan ayah, bilik pakaian dan bilik adik lelaki.. Dan keesokkannya, air paip tiada.. Benar-benar dugaan buat kami.. Elektrik tiada, air paip tiada dan talian pula asyik terputus... Ini peringatan dari Allah sebenarnya..

Walau bagaimanapun, yang indah apabila ianya menggamit kenangan ketika kecil dulu, bilamana pakai pelita minyak, mandi air perigi dan ahli keluarga berkumpul beramai-ramai.. Bergurau senda, melegakan kesejukan... Dan paling mencuit hati apabila adik lelaki buatkan satu obor diletakkan ditepi perigi untuk memudahkan kaum-kaum adam mandi.. Serius, masa tuh rasa rindu sangat kenangan masa kecil dulu... Rindu arwah nenek yang selalu bising-bising menasihati kami adik beradik, sepupu sepapat.. Allahu Rabbi..


Apapun, kata emak belajar untuk redha akan segalanya.. Dan saat itu saya panjatkan rasa syukur.. Apa yang keluarga alami itu, sikit berbanding mereka yang rumahnya terus tenggelam dek banjir besar ini.. Innalillahi Wa Inna Ilaihi Roji'un.. Justeru itu, rasanya bagi kita yang mampu ini, hulurkanlah sedikit bantuan buat mereka.. Kita yang memandang ini pun dah rasakan betapa berat, inikah pula mereka yang mengalaminya sendiri...

Apa yang saya belajar dari musibah yang berlaku ini, tidak kira kita ini rumah besar, rumah kecil, berharta atau tidak tapi di saat Allah menurunkan ujian bencana seperti ini, mana pangkat kita, mana kemegahan kita selama ini.. Justeru itu, bagi saya sendiri, saya semaikan dalam hati supaya menjauhi perasaan riak atau angkuh kerana segala khazanah yang ada di langit dan bumi itu adalah milik Allah, begitu juga dengan diri kita ini.. Kita ini milik Allah.. Maka bersyukur dan ambil pengajaran pada apa yang berlaku.. Saya ulang sekali lagi satu ayat yang saya sering ingatkan pada diri, redhalah dengan Allah, nescaya itu Allah akan redha dengan kita.. Allah tidak pernah mensia-siakan hambaNya...Inshaa Allah... Rasanya ini sajalah perkongsian saya kali ini..Inshaa Allah, punya cerita bermanfaat, akan saya kongsikan bersama anda, sahabat yang dirahmati Allah... Semoga Allah meletakkan insan-insan yang terbaek di sisi hidup saya, begitu juga anda sekalian...
Assalamualaikum WBT....




2 comments:

Siti Asiah said...

Redha dengan ujian Allah...:)

AYuNG said...

macam mana keadaan kat sana nadia?
semoga selamat semuanya...
insyaAllah