Saturday 20 April 2013

Kita Punya Tanggungjawab Tersendiri

Bismillahirrohmanirrohim


Assalamualaikum WBT... hai semua......
Setiap hari kan penuh dengan tugasan tersendiri, iyalah surirumah bekerja. Bangun awal pagi, usai solat subuh siapkan sarapan ringkas dan laukpauk untuk tengahari.. Kalau tak disiapkan sebelah pagi, tak sempat saya pada waktu lunch nanti, dalam waktu satu jam rehat, sebaek mungkin saya akan simpankan sedikit waktu untuk saya rehatkan fikiran.. Memang kebiasaan saya dan suami akan pulang berehat di rumah pada waktu lunch..Selesa sikit untuk solat dan makan.. Alhamdulillah mujur jaraknya lebih kurang 5-10minit bergantung pada kesesakan lalu lintas.. Kadang-kadang sesak di perkarangan sekolah rendah memandangkan rumah kami melalui pintu utama sekolah rendah...

Sebelah petang pulak, kalau kebetulan saya banyak kerja dan perlu kerja lebih masa..Alhamdulillah suami melepak di rumah sewa lama dia dahulu, kawan-kawan sepejabat kami jugak..Habis kerja terus ambil suami dan pulang... Memandangkan sekarang suami nekad untuk ajak berdiet, tak adalah diet sangat kot, sekadar mengurangkan pengambilan nasik, lebihkan sayur.. Jadi sebelah malam, saya hanya sediakan makanan yang simple-simple sahaja..Usai solat maghrib, ambil sedikit waktu untuk mengalun dan menghayati ayat-ayat Allah hinggalah masuk waktu solat Isyak... Sesudah itu, saya luangkan dengan membaca.. Akhir-akhir ini saya kurangkan menonton TV kerana ada beberapa hal saya cuba disiplinkan diri saya...Bukan langsung saya tinggalkan cuma taklah sekerap dulu... Bila Allah memberi kita titik kesedaran, ambillah peluang untuk mencari, meneroka kebenaran.. Begitu juga sesuatu perubahan, berubah itu perlu untuk menjadikan kita seorang insan yang lebih indah dari hari yang lalu tetapi jangan terlalu drastik, memaksa jiwa.... Itu yang saya cuba lakukan.. Kalau saya tak bimbing hati saya, siapa lagi... Orang laen sekadar memberi nasihat, menjadi inspirasi kepada kita....

Sejujurnya, pada awal perkahwinan saya sedikit tertekan dengan perubahan keadaan dan juga pembahagian masa dan tugas saya sebagai isteri.. Pernah beberapa kali saya mengamuk, MashaAllah buruknya perbuatan saya masa tuh... Alhamdulillah berkat kesabaran suami, nasihat ibu, keluarga dan rujukan dari buku-buku dan blog-blog, Alhamdulillah perlahan-perlahan saya berjaya melalui fasa pengenalan dalam rumahtangga... Alhamdulillah syukur pada Allah memberi kemudahan dan jalan bagi saya.... Dulu sebelum kahwin, saya fikir susah sangat ke nak bahagikan masa antara keluarga dan kerja, tapi bila saya rasai sendiri, baru saya faham dalam erti kata sebenarnya...Alhamdulillah saya bahagia dengan apa yang saya lalui.. Kita semua, makhluk Allah punya tanggungjawab tersendiri, tidak kira betapa penatnya tanggungjawab tersebut tapi hati akan merasa bahagia apabila kita ikhlas...Hidup ini sekejap saja, masa yang beralih sekarang pun betul-betul sekelip mata.. Jadi usahakanlah diri kta untuk menjadi seorang hamba yang bertanggungjawab sebab kelak kita pasti akan ditanya akan hal-hal tersebut..Wallahualam....



Rasulullah s.a.w bersabda 
“Setiap kamu adalah pemimpin dan kamu sekelian akan ditanya perihal kepimpinan kamu. Seorang Imam (ketua) adalah pemimpin dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Seorang lelaki adalah pemimpin keluarganya dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Isteri adalah pemimpin dalam rumahtangga suaminya dan dia akan ditanya mengenai tanggungjawab kepimpinannya. Seorang pembantu adalah pemimpin harta majikan dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Seorang anak adalah pemimpin harta bapanya dan dia bertanggungjawab mengenai kepimpinannya. Maka setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya mengenai kepimpinannya. “ 
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)






No comments: