Sunday 24 November 2013

Manfaatkan Masa Berkualiti

Bismillahirrohmanirrohim


Assalamualaikum WBT.. Alhamdulillah syukur pada Allah dapat lagi kekuatan dan kemudahan dalam menempuh sukarnya kehidupan ini.. Alhamdulillah... Oh ya sahabat semua, hari ini saya sekadar menulis kosong sahaja, doa saya moga ada manfaat tersembunyi yang mungkin memberi kebaekan kepada anda, sahabat saya semua... Inshaa Allah... Moga keberkatan Allah bersama anda semua.. Amin Ya Rabbal Alamin..


Sebenarnya hampir sebulan sudah, saya dan suami mula memperbaiki cara pemakanan kami, atau lebih saya rumuskan sebagai 'eat clean'. Bagi diri saya, saya semakin mengurangkan pengambilan nasi. Seminggu sekali macam tu la.. Dan pengambilan dalam kuantiti yang minimum.. Bagi suami pula, dia masih lagi mengambil nasi lebih kurang sekali setiap hari.. Payah mungkin baginya untuk tidak mengambil nasi.. Namun begitu saya jugak tidak berapa menggalakkannya untuk tidak mengambil nasi kerana kerjanya sebagai mekanik membutuhkan dia untuk mendapatkan tenaga yang banyak.. Cuma saya banyakkan lebihkan sayur dalam menu untuknya..Hasilnya sekarang, semakin kurus tuh belum saya nampak, cuma kalau dari segi kesihatan.. Alhamdulillah, nampak sedikit perubahan.. Tak apalah, biar result slow janji ianya berterusan.. Sebenarnya agak mencabar untuk melalui semua nih.. Perlu kuatkan semangat.. Dan sebagai penguat semangat saya, saya join group di Facebook yang memberi nasihat untuk menguruskan badan. Dan melihat bagaimana mereka berusaha untuk kurus, saya ikut teruja...Membakar semangat saya..


Okay, berbalik kepada tajuk post saya, sebenarnya saya perlu sediakan satu hari untuk saya keluar berjogging. Jadi, hari Sabtu saya rasa paling sesuai memandangkan sebelah petang, memang tiada sebarang aktiviti.. Jadi pujuk punya pujuk, akhirnya suami saya bersetuju untuk bawa saya ke pantai berjogging.. Alhamdulillah, walaupun tak adalah sepenuhnya jogging, banyak berjalan dan bermain sebenarnya.. Tapi peluh masih lagi berjinak-jinak melembapkan baju.. Kira ada jugalah walaupun tak banyak kan...And kalau berjogging di pantai, saya lebih suka berkaki ayam.. Rasa ehh-nakk sekali berlari anak di tepian pantai, sambil kaki dibasahi air pantai.. Sangat menyamankan..


Lihat suami orang tuh.. Katanya sedang bina telaga mahsuri..Lagaknya seperti anak kecil pula..hihihi


Saya sangat suka berada di pantai sebenarnya, sangat memberi ketenangan kepada saya.. Subhanallah melihat ciptaan Allah Yang Maha Besar..Alhamdulillah mujur rumah sewa kami betul-betul berdekatan dengan pantai dan sangat memberi kemudahan kepada kami..

Daripada Aisyah bahawa Rasulullah bersabda: 
"Melihat pada tiga perkara adalah ibadah. Melihat wajah ibu bapa, melihat al-Quran dan melihat lautan."  (Riwayat Abu Nuaim) 
dan ditambah dengan "Melihat Ka'abah." (Riwayat Abu Daud)




Okay, rasanya setakat ini dulu coretan kosong saya.. Ambil yang baek, hindarkan yang jelek.. Semoga Allah merahmati anda semua... Assalamualaikum WBT....





5 comments:

Ann Ishak said...

saya pun suka tengok laut, teringin nak balik kemaman, rumah menghadap laut :)

NinaAz said...

Good luck sis!! Biar lambat asal selamat. We are what we eat ♥

Anasyg said...

melihat lautan itu mendapat pahala :) syok!

Areyna said...

salam sis... ina blogwalking dari
http://arenamuslimah.blogspot.com/

jom lawat blog ina dan like page shaklee ina yer... :)

Siti Asiah said...

Mesti seronok berjogging di tepian pantai sambil menghirup udara segar kan Nadia...slmt berjaya...;)