Wednesday 19 October 2016

Cari Hikmah Disebalik Kejadian


Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum semua..


Lama benar tidak menaip, agak janggal sebenarnya.. Lebih-lebih lagi saat ingin menyusun baris-baris ayat agar mudah difahami dan agak mereka yang membaca, benar-benar memahami apa yang ingin disampaikan..

Bulan yang lalu, sekitar September 2016, rumah sewa yang saya dan suami duduki sekarang ni dimasuki pencuri.. Waktu tu suami outstation ke Kuala Lumpur dan saya pula di rumah mak.. Pagi tu, seperti biasa saya akan singgah ke rumah dulu untuk ambil barang keperluan dan check apa yang patut sebelum pergi kerja. Dan hati ni rasa sangat bercelaru, orang kata tak tenang.. Buka saja pintu rumah, keadaan ruang tamu seakan tidak terusik tetapi pintu stor sedikit terbuka.. Begitu juga, pintu bilik saya yang tertutup sedangkan sewaktu saya tinggalkan sengaja saya buka seluasnya..
Perkara pertama yang saya lakukan adalah buka pintu utama bagi memudahkan saya keluar sekiranya masih ada orang di dalam rumah dan telefon mak saya yang cuma tinggal selang beberapa rumah..

Bukan syiling Malaysia (^-^)

Setelah habis check, barang yang dicuri adalah duit tabungan suami dalam RM200 lebih, beberapa helai T-shirt dan seluar jeans suami, radio Al-Quran milik saya sendiri dan ada beberapa lagi barang-barang kecil.. Allah Maha Tahu, dalam hal ini perkara pertama yang perlu saya buat adalah bermuhasabah diri.. Barangkali Allah sedang membersihkan harta kami.. Barangkali ada yang tidak berkat dari rezeki kami.. Allah Maha Mengetahui... Paling penting bagi kami saat itu adalah bermuhasabah diri kerana setiap apa yang berlaku itu, tidak akan berlaku tanpa IZIN Allah.. Alhamdulillah kami redha..





No comments: