Thursday 24 November 2016

Tangani Stress Dengan Betul

Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum semua 💕


Hari ini saya ingin berkongsi kisah stress yang saya alami.. Okay, baru-baru ni saya ke klinik atas sebab pening kepala dan hal pening kepala ni jadi sebab waktu tidur saya yang boleh saya katakan agak terganggu sebenarnya.. Jadi, sampai ke klinik dan lepas check, doktor terus refer to specialist. Katanya setiap kali ke klinik, saya menghadapi masalah yang sama.. Kalau ikut record, kali terakhir saya ke sana dalam 3bulan yang lalu.. Sejujurnya saya agak nervous dan dalam hati ni tak putus berdoa pada Allah, agar dijauhkan dari hal-hal yang buruk..

Alhamdulillah, setelah refer specialist, kata doktor di sana saya cuma stress dan fobia.. Tang fobia tu saya sendiri mati akal fikir punca APA yang menyebabkan saya fobia.. Untuk stress, apa yang boleh saya katakan, ya betul saya memang selalu stress tapi semuanya terletak pada diri saya sendiri... Dan ada ramai sahabat-sahabat saya yang berkongsi tips pada saya untuk menangani stress ni, antaranya adalah seperti di bawah ni...

Belajar untuk REDHA
Yes, ini adalah perkara yang paling kena buat, kena didik hati untuk redha akan apa saja yang berlaku.. Saya mungkin agak stress dengan situasi di tempat kerja dan saya perlu didik hati, muhasabah diri saya agar redha akan pekerjaan saya..Begitu juga hal lain, Allah beri saya seperti ini, kerana Allah Maha Tahu apa yang terbaik untuk saya dan Allah tidak akan pernah mensia-siakan hambaNya..

Dekatkan diri pada Allah
Ini part paling penting sebenarnya.. Mengadu dan menangislah pada Allah.. Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.. Dan selalulah baca Al-Quran dari asyik pegang handphone mengadap facebook, instagram semua tu.. Sebenarnya untuk diri saya, media sosial ni agak mempengaruhi saya..
Seterusnya selalu zikir, kadang bila rasa perasaan ni agak 'ketat', zikirlah...InshaaAllah hati akan jadi kuat, tenang..
Laksanakan hobi
Kalau sebelum kahwin dulu, saya seorang yang sangat gemar berkebun, menulis blog dan memanjakan diri sendiri ketika hujung minggu.. Tapi lepas kahwin, seolah semua tu hilang.. Bukannya suami mengekang kemahuan atau hobi saya tapi diri saya sendiri... Mungkin pengurusan masa saya agak bercelaru, jadi hobi-hobi ni beransur saya lupakan.. 
Alhamdulillah, saya mulakan dengan kembali berkebun di belakang rumah.. Tanam pokok-pokok bunga, pokok lada, ulam-ulaman.. Serius, selain menghilangkan stress, dapat jugak membakar lemak degil yang berkumpul dalam badan saya ni...

Bersenam
Ini antara cadangan dari doktor dan sahabat-sahabat saya... Menurut doktor, ambillah peluang untuk berjogging.. Sehari ambillah 30 minit saja pun dah okay.. Kebetulan rumah saya sangat dekat dengan pantai, jadi saya manfaatkan pagi di hari minggu untuk keluar berjogging sambil menikmati matahari terbit... Alhamdulillah, saya dapat semula waktu sepertimana sebelum saya kahwin dulu..Alhamdulillah suami pun sangat memahami situasi saya..

Melancong
Yang ni antara tips yang sahabat saya kongsikan sebenarnya.. Sejujurnya, saya adalah seorang home type person dan saya sangatlah susah untuk meninggalkan rumah saya kalau tak ada hal yang penting.. Untuk keluar bershopping pun saya masih berkira, inikan pula untuk melancong.. Apapun, untuk anda yang suka melancong, nah ini mungkin membantu mengurangkan stress anda...


Okay, itu antara 5 perkara yang saya rasa dapat membantu saya juga anda untuk menangani stress..InshaaAllah.. Apa yang boleh saya simpulkan sebenarnya dalam hal diri saya ni, paling utama adalah pengurusan masa saya... Dari situ juga, saya kena selalu bermuhasabah diri saya.. Yakin pada Allah, letakkan pada hati sepenuh pergantungan pada Allah, bukan di bibir semata.. Dan selalu minta pada Allah, hati yang kuat dalam menempuh ujian kehidupan... Hidup ini adalah ujian bagi orang-orang yang beriman...
Apapun, saya sangat-sangat berharap apa yang saya kongsikan ini membantu anda, memberi manfaat kepada anda.. Semoga Allah selalu memberi kemudahan dan ketenangan hati kepada anda semua.. Amin Ya Rabbal Alamin..




No comments: